TOTAL QUALITY MANAGEMENT
DEFINISI:
Satu proses pengurusan kualiti yang:-
Berorientasikan pelanggan (customer).
Berjalan secara berterusan (continuous improvement)
Melibatkan semua aspek dalam organisasi (Total Perspective).
TUJUAN TQM:
Membawa perubahan yang menyeluruh ke arah melahirkan budaya organisasi yang cemerlang.
Merupakan proses transformasi budaya.
KUALITI MENYELURUH
TQM akan membawa organisasi mencapai kualiti menyeluruh (Total Quality).
Ciri-ciri kualiti bukan sahaja dipamerkan pada Keluaran atau Perkhidmatan, tetapi seluruh operasi dan urusan sesebuah agensi.
Ciri-ciri budaya yang sedia ada diubahsuai, ditukar atau diperkukuhkan dengan ciri-ciri baru yang lebih baik. Ciri-ciri itu meliputi:-
Sikap dan nilai.
Sistem dan prosedur.
Amalan-amalan operasi.
Struktur organisasi.
Lain-lain.
Matlamat:
Kepuasan hati pelanggan.
Output tanpa cacat(Zero-Defect)
Output yang sentiasa tepat(Right the First Time).
Fokus:
Sistem dan proses.
Budaya organisasi.
Pelanggan.
Pembekal.
Strategi:
Penambahbaikan yang berterusan (Kaizen).
Melibatkan seluruh organisasi (Total Involvement).
Tindakan-tindakan yang strategik.
Berorientasikan matlamat jangka panjang.
Pengawalan kos kualiti.
Tindakan pencegahan.
Menekan kepastian kualiti.
Penyelesaian masalah secara sistematik.
Pelaksana:
Pengurusan atasan(Pemimpin).
Seluruh kakitangan (Total Involvement).
Pasukan-pasukan Kerja
Model Penambahbaikan Kualiti Yang Berterusan
Tentukan Matlamat Penambahbaikan
Tentukan Kaedah
Latih Kakitangan
Laksana Penambahbaikan
Nilai Pencapaian
Seragamkan Proses
Ambil Tindakan Pembetulan
Prinsip-prinsip Yang Menyokong TQM
Kejayaan pelaksanaan TQM amat bergantung kepada keupayaan pengurusan organisasi mewujudkan persekitaran yang baik dan memungkinkan TQM bertapak dan seterusnya berkembang sebagai cara hidup organisasi.
STRATEGI PELAKSANAAN TQM
Sokongan Pengurusan Atasan
Perancangan Strategik Kualiti
Utamakan Pelanggan
Menyediakan Latihan Dan Pengiktirafan
Meninggikan Semangat berpasukan
Pengukuran Prestasi
Kepastian Kualiti
Sokongan pengurusan atasan dibuktikan dengan:-
Mewujudkan dasar kualiti.
Menubuhkan struktur pengurusan kualiti.
Menarik penglibatan kakitangan secara menyeluruh.
Menyebarkan maklumat kualiti.
Menguruskan proses perubahan.
Menganjurkan Hari Kualiti.
DASAR KUALITI AGENSI DASAR AGENSI
Satu set prinsip-prinsip panduan tentang standard kualiti keluaran atau perkhidmatan yang dihasilkan sebagaimana yang dinyatakan oleh pengurusan atasan.
Ini merupakan komitmen agensi terhadap kualiti output. Dasar ini perlu disebarkandan difahami oleh setiap lapisan pekerja, pembekal, pelanggan dan‘stakeholders
PRODUKTIVITI/MESYUARAT PENGURUSAN PRODUKTIVITI/PENGURUSAN
Merancang usaha-usaha peningkatan kualiti.
Menentukan dasar-dasar dan strategi-strategi bagi mencapai objektif kualiti.
Menyelaras serta mengesan usaha-usaha peningkatan kualiti
PENYELARAS KUALITI
Bertanggungjawab untuk mengintegrasikan usaha-usaha peningkatan kualiti diberbagai peringkat.
Pengerusi pengganti Jawatankuasa Pemandu Kualiti dan Produktiviti.
Pegawai penghubung dengan agensi-agensi pusat tentang hal-hal kualiti.
PASUKAN PETUGAS KUALITI DAN PRODUKTIVITI
Mengawas pelaksanaan proses peningkatan kualiti.
Membantu dalam penyelesaian masalah-masalah yang timbul.
Memberi bimbingan dan latihan tentang kualiti
PASUKAN KERJA PASUKAN KERJA
Mengenal pasti masalah kualiti.
Mengkaji masalah dan membuat cadangan.
Boleh digantikan dengan KMK.
STRATEGI 2 : PERANCANGAN STRATEGIK KUALITI STRATEGIK KUALITI
Tujuan:
Mengenal pasti jabatan menjalankan peranan yang tepat, iaitu: “Doing The Right Thing.”
Perlu mengenal pasti:
Siapa pelanggan utama.
Apa kehendak utama.
Apa output utama.
Ini menjadikan asas penggubalan visi, misi, objektif dan strategi.
Proses perancangan strategik melibatkan 5 langkah:
Menganalisis persekitaran luaran.
Menganalisis persekitaran dalaman.
Menggubal wawasan organisasi.
Menggubal misi dan objektif-objektif.
Mengenal pasti strategi penambahbaikan.
STRATEGI 3 : MENGUTAMAKAN PELANGGANPELANGGAN
Sama ada sesuatu output berkualiti adalah ditentukan oleh pelanggan.
Output yang berkualiti dapat memuaskan kehendak atau ekspektasi pelanggan
Tindakan-tindakan mengutamakan pelanggan:
Kenalpasti pelanggan.
Kenalpasti kehendak pelanggan.
Terjemahkan kehendak pelanggan menjadi standard kualiti output
Wujudkan proses penghasilan output
Laksanakan proses
STRATEGI 4 : LATIHAN DAN PENGIKTIRAFANPENGIKTIRAFAN
Latihan adalah keperluan asas bagi kejayaan TQM.
Pengetahuan dan kemahiran dapat mempastikan penghasilan output yang berkualiti disamping mengelakkan kesilapan (Human Error).
Pengurusan atasan perlu diberikan latihan kualiti.
Pengetahuan dan kemahiran kualitidi ”cascade” keseluruh organisasi.
Latihan dirancang, dilaksana dan dinilai untuk keberkesanan dan secara berterusan.
STRATEGI 5 : SEMANGAT BERPASUKANBERPASUKAN
Tujuan:
Mendapatkan penglibatan menyeluruh
Faedah:
Pertukaran maklumat dan idea
Kepercayaan
Komunikasi terbuka.
STRATEGI 6 : PENGUKURAN PRESTASIPRESTASI
Tujuan:
Mengetahui tahap kualiti output.
Memberi maklumat tentang:
Prestasi proses kerja.
Tahap“conformance.”
Proses yang bermasalah.
Tindakan penambahbaikan.
STRATEGI 7 : KEPASTIAN KUALITI
Kepastian kualiti (Quality Assurance) menekankan kepada pencegahan daripada timbulnya masalah-masalah kualiti dalam proses penghasilan output.
Ini akan menjamin penghasilan output menepati matlamat zero-defect.
Ada kaitan dengan piagam pelanggan dan pemulihan perkhidmatan.
1 comment:
i do admire psychics for their ability to sense some weird stuffs like predict the future or something` Quality Management in Malaysia
Post a Comment